• Acasă
  • Tehnologie
  • Casa de licitații Christie’s propune în premieră un tablou creat de un software

Casa de licitații Christie’s propune în premieră un tablou creat de un software

Pe baza unei dezbateri din 2016, cei de la casa de licitații Christie’s au propus în premieră mondială un tablou creat exlusiv de un software. Faptul că acest tablou s-a vândut cu peste 400 000 de dolari a fost un răspuns cât se poate de evident la întrebarea „ Poate un tablou creat de un software să fie considerat operă de artă?”

 

Cum a apărut ideea unui astfel de tablou?

Pe baza dezbaterii publice, cei de la casa de licitații Christie’s s-au hotărât să își încerce norocul și să scoată la vânzare tabloul realizat de un algoritm creat de Robbie Barrat, de 19 ani și modificat de un colectiv de ară partizan, denumit Obvious.

Pictura este una care seamănă foarte mult cu operele de artă ale artiștilor nord-europeni din secolele XVIII și XIX, iar suma cu care a fost vândută este mult mai mare decât așteptările avute de inițitorii licitației. Aceștia credeau că o pot vinde cu o sumă cuprinsă între 7000 și 10 000 de dolari, însă au reușit să obțină nu mai puțin de 432.500 $.

Întreaga întâmplare a dus la dezbateri intense referitoare la etica din domeniul artistic și la drepturile de autor.

Ce crede creatorul algoritmului despre tabloul vândut?

În timp ce Obvious și Christie’s nu răspund la întrebările primite de la jurnaliști, Robbie Barrat este dezamăgit de faptul că Obvious a profitat de codul open source pe care l-a făcut public și consideră opera de artă o lucrare departe de ceea ce s-ar putea realiza prin tehnologia inteligenței artificiale.

Barrat spune că, deși ideea este vândută ca fiind nouă, oamenii fac artă cu ajutorul computerelor de mai bine de 50 de ani.

În plus, inteligența artificială nu este neapărat o sursă de artă, ci mai degrabă o variantă prin care tehnologia poate evolua. În ultimii ani, giganți precum Facebook sau Google au început să se folosească de AI pentru a înțelege mult mai bine comportamentul utilizatorilor și pentru a automatiza cât mai mult algoritmii folosiți.

 

Ce face, mai exact, softul creat de Barrat?

Arta pe care o creează softul lui Robbie Barrat este bazată pe tehnica Generative Adversarial Networks, inventată de Ian Goodfellow. Practic, tehnica presupune analiza a milioane de fotografii din partea unui software și incercarea de a genera imagini care, de fapt, nu există.

„ Portretul lui Edmond de Belamy”, așa cum se numește tabloul creat de software, este realizat pe baza analizei unui număr foarte mare de imagini din mai multe secole ale istoriei artei.

Cu siguranță, tabloul poate fi confundat cu ușurință de ochii umani și poate trece drept o operă de artă din secolul XVIII. Rămâne de văzut în ce măsură este etic ca lumea artei să fie tehnologizată și dacă un astfel de tablou poate să aibă o valoare atât de mare.

Această primă operă realizată de un software a avut, într-adevăr, succes. Acest lucru se datorează în primul rând noutății. Rămâne de văzut dacă următoarele tablouri vor fi la fel de apreciate.

Lasă un răspuns