• Acasă
  • Auto & moto
  • De ce cea mica masina din lume poate fi o distractie foarte scumpa

De ce cea mica masina din lume poate fi o distractie foarte scumpa

Peel P50 a fost desemnata oficial de catre Guinness World Records, ca fiind cea mai mica masina de serie produsa vreodata.
Intr-o vreme in care producatorii germani importanti precum BMW sau Messerschmitt, se intreceau in a produce micromasini, Peel P50 a fost proiectata si fabricata de catre Peel Engineering, o mica companie localizata pe insula britanica Man. Aceasta micuta masina a dobandit o scurta vreme notorietate printr-o expunere mass-media generoasa, dar din pacate insuficienta, astfel incat au fost produse si vandute doar 50 de astfel de masini, dintre care 27 inca exista.

Acest tip de micro masina cu 3 roti produsa intre anii 1962-1965, inca circula pe strazi si oferea suficient loc pentru o persoana de gabarit mediu impreuna cu o geanta mica, intr-un habitaclu care contine doar un scaun si o plansa de bord similara cu cea a unui scuter.

Autovehiculul avea o caroserie usoara din fibra de sticla, impreuna cu suprafetele vitrante fabricate din plexiglass, materiale usoare si rezistente la eventualele cazaturi cauzate de instabilitatea sasiului dotat cu trei roti.
Greutatea micromasinii nu depasea 60 kg, aceasta fiind practic un scuter cu trei roti si acoperis.

Motorul de scuter avea capacitatea de 49 centimetri cubi, si dezvolta aproximativ 4 cai putere, cu o viteza maxima de 60 Km/h si un consum de aproximativ 3 litri la 100 km.
Masina putea fi condusa inclusiv de catre cei care nu posedau carnet de conducere, iar datorita dimensiunilor restranse, putea fi folosita chiar si in spatiile interioare, singurul deranj fiind fumul pe care il emitea din abundenta.

Cum se conducea aceasta ciudatenie? Nimic mai simplu, exact ca un scuter cu trei roti, dat fiind faptul ca avea transmisia pe lant, conectata direct la roata din spate si fara o treapta de marsarier. Problemele insa incepeau sa apara in momentul in care micromasina intalnea curbe in calea celor trei roti, deoarece stabilitatea nu era punctul ei forte. Multe dintre masinile de acest fel au fost rasturnate de mai multe ori, dar datorita caroseriei rezistente si usoare, au scapat aproape intacte, la fel ca si ocupantii acestora.
Zgomotul foarte puternic si spatiul extrem de mic al interiorului, transformau calatoria intr-un Peel P50 intr-o aventura, iar daca mai adaugam si riscul crescut de rasturnare, atunci senzatia era unica.

Aceasta masinuta facea senzatie la fiecare aparitie, era foarte distractiva de condus si avea potentialul de a se fi transformat in simbolul unei generatii, daca ar fi fost comercializata la pretul corect.
Pretul de vanzare al unei astfel de grozavii era de 199 lire, care in vremurile noastre ar insemna cam 8500 de dolari, o suma uriasa de bani pentru un astfel de vehicul.

Din pacate compania producatoare a ajuns in cativa ani la faliment, dar in anul 2011 imposibilul s-a produs si modelul a fost relansat de catre doi afaceristi care au cumparat licenta Peel Engineering.
Noile modele Peel sunt foarte putin imbunatatite fata de conceptul initial, dar putem remarca aparitia unui model 100% electric si a unei versiuni GT cu motor de 124 centimetri cubi, care poate atinge aproape 100 Km pe ora.
Vanzarile micromasinilor P50 au ajuns la 15 bucati pe an, cifra limitata si de capacitatea scazuta de productie a atelierului fabricant, deoarece acestea sunt realizate aproape integral manual.

Pretul pentru o astfel de masina incepe de la 10.000 de dolari pentru versiunea electrica si ajunge pana la aproape 16.000 de dolari pentru modelul GT.
Din pacate, cea mai mica masina din lume poate fi considerata si una dintre cele mai scumpe, dat fiind faptul ca pretul pe kilogram este mai mare decat cel al unui Lamborghini Urus.

Lasă un răspuns