Dodge Viper – ultimul muscle car american

Dodge Viper este o mașină sport produsă de către Chrysler-Dodge în cinci generații, între 1991 și 2017.

Istoria Viper începe în 1988, atunci când președintele Chrysler, Bob Lutz i-a propus Designerului șef al companiei, Tom Gale, să conceapă o mașină care să fie o variantă modernă de Shelby Cobra, automobil sport produs în anii ’60. Lutz era proprietarul unui astfel de automobil și își dorea ca și Chrysler să producă o mașină sport care fie caracterizată prin putere brută și o relație intimă între mașină, șofer și drum. Gale își amintește că în februarie 1988, Lutz l-a invitat în biroul sau unde i-a propus succint ideea producerii unui astfel de automobil. Mașina trebuia să aibă un motor puternic. Lutz, care era director peste divizia de camioane a Chrysler, a propus un motor puternic V8, care să provină de la un pick-up. Lamborghini, care aparținea de firma americană, a conceput motorul V10 lui Viper. Inginerii care se ocupau de asamblare făceau glume pe seama acestuia, deoarece era un motor de camion reproiectat pentru un automobil sport.

După o lună de muncă, un model de test a fost creat și, ulterior, prezentat în cadrul Salonului Auto Internațional Nord American de la Detroit din prima parte a lunii ianuarie 1989. Răspunsul criticilor și vizitatorilor la showul auto a fost unul pozitiv. Chrysler a primit comenzi ferme pentru noua mașină chiar înainte de terminarea showului, deși aceasta era doar un concept, neexistând, la momentul respectiv planuri de producție.

Feedback-ul copleșitor i-a dat încredere lui Lutz, care a organizat o echipă de 85 de ingineri și designeri pentru ca noua Cobra să fie produsă. Chrysler a investit în acest proiect o sumă de 50 de milioane de dolari. Inginerul șef al companiei, Roy Sjoberg a supervizat „Echipa Viper”, care a început dezvoltarea mașinii în martie 1989 și a finalizat toate etapele de producție un an mai târziu, în februarie 1990. Prima mașină funcțională, de pre-producție, a fost dezvăluită publicului cu ocazia cursei Indianapolis 500 din 1991, când a fost folosită drept Safety Car, condusă de nimeni altul decât Carol Shelby, cel care a asistat la producția modelului Cobra.

Prima generație a fost lansată în ianuarie 1992, la mai puțin de patru ani de la conceperea ideii de către Bob Lutz. Noul Dodge Viper și vechea Cobra erau asemănătoare din multe puncte de vedere: Carol Shelby a produs Cobra și a ajutat la proiectarea lui Viper, ambele automobile au nume de șarpe, ambele au fost concepute ca fiind decapotabile, țevile de eșapament sunt plasate lateral la ambele modele, până și stilul de vopsit – două dungi trasate perpendicular pe partea centrală – sunt asemănătoare.

Dodge Viper este o mașină spartană. Nu are ajutoare moderne pentru un șofat confortabil și sigur, precum controlul tracțiunii, ABS, aer condiționat, sau air-baguri. De asemenea, automobilul nu are mânere de ușă montate la exterior sau încuietori, în schimb, intrarea se face prin decuplarea unei ferestre de vinil pentru a ajunge la mânerul interior al ușii. Viper avea totuși scaune reglabile manual, cu suport lombar, un radio cu casetă, un ceas și covorașe de interior. Pentru reducerea greutății, acoperișul era din pânză iar geamurile din plastic, fiind controlate cu ajutorul fermoarelor.

În 1996, Dodge a scos o variantă îmbunătățită de Viper, cu multe componente provenind de la prima generație. Ca schimbări de design se observă repoziționarea țevilor de eșapament din lateral, către spate, ceea ce a dus la o creștere a puterii motorului. De asemenea, mașina avea acum aer condiționat, și airb-bag-uri. Printre componentele care au fost îmbunătățite se numără și suspensia, care acum era de aluminiu. Dacă prima generație a fost doar decapotabilă, cea de a doua era acum un coupe, puțin mai puternic, mai stilat și mai sigur decât prima generație.

Popularitatea lui Viper era atât de mare încât, între 1994 și 1998 a fost difuzat un serial care avea în rol principal chiar mașina, de fapt o versiune Sci Fi, folosită de guvernul SUA pentru a combate nelegiuirile dintr-un oraș.

În octombrie 2015 Fiat Chrysler a anunțat că va încheia producția de Viper în 2017, motivul principal fiind vânzările slabe. Alte surse au precizat că motivul ar fi nerespectarea unor cerințe de siguranță. În iulie 2017 compania a anunțat că va închide fabrica unde se producea Viper-ul la 31 august.

Lasă un răspuns